Crispy kikkererwten uit de oven (vegan)

De laatste tijd lees je er steeds meer over, plantaardig eten is hartstikke gezond! Mijn favoriete recente artikel over het onderwerp is deze van soChicken (een fantastische website als je het mij vraagt).
Naast gezond is vegan food ook nog eens superlekker en daarom wil ik deze vegan verwennerij met jullie delen. Een tijdje geleden maakte ik al deze zoete vegan brownies. Nu een hartige snack, want ik houd van afwisseling.

Wat heb je nodig?

– 150 gram kikkererwten uit blik of potje
– scheutje olijfolie
– zout
– je favoriete kruidenmix (of bedenk er zelf één)

Doe de kikkererwten in een vergiet en spoel ze goed af onder de kraan, het glibberige water waar ze in zitten moet eraf. Dan leg je ze op wat keukenpapier of een schone theedoek en dep je ze goed droog. Leg een velletje bakpapier in een bakblik en doe daar de kikkererten in, een scheutje olijfolie eroverheen en even goed mengen. Nu alle kikkererwten onder de olie zitten kan het zout en de kruidenmix erop. Ik gebruikte gember, koriander, chili en paprika (ter plekke bedacht).

kikkererwten voor
Mijn crispy kikkererwten. Tip: doe er iets meer kruiden op dan ik deed.

Nu gaan ze de oven in, 35 minuten op 200 graden en halverwege één keer de boel omschudden. Als ze klaar zijn, worden ze mooi goudbruin en ze zijn een stuk kleiner omdat het vocht eruit is verdampt. Wacht met het opeten tot ze helemaal afgekoeld zijn, dan zijn ze lekker crispy!

kikkererwten na

 

crispy kikkererwten schaaltje
Binnen no time was dit schaaltje leeg, lekker!


Hoe zit het met de verhouding Lysine-Arginine?

De Lysine-Arginine ratio is redelijk in balans. Per 100 gram kikkerwerwten zit er 332 mg Lysine in en 456 mg Arginine, een ratio van 0.73. Waarom is dit interessant? Lees meer over Lysine en Arginine in mijn eerdere artikel (koortslip-tip!).

Voor vrouwen adviseert het Voedingscentrum ongeveer 50 gram eiwit per dag, 100 gram gedroogde kikkererwt bevat al 20 gram eiwit. Verder zit er veel calcium, ijzer en magnesium in wat weer goed is voor je botten, bloed en je spieren. Ook zitten er veel vezels, vitamines en mineralen in. Dit is het ideale “nootje” voor mensen met een notenallergie, de smaak en bite komt goed in de buurt van echte noten.

Happy snacking!

This article has 1 comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.