Koortslip tip (over Lysine en Arginine)

Iedereen die weleens last heeft van een koortslip zal het met me eens zijn dat het geen pretje is. Je loopt een week lang met een pijnlijke plek, het ziet er niet uit én je bent zo besmettelijk als de pest. Geen kraambezoek (want een koortslip is extreem gevaarlijk voor baby’s), geen kusjes, geen lippenstift die je later nog eens zou willen gebruiken, etc. Nu is het voor de meeste mensen even een weekje doorbijten en dan zijn ze er weer een minimaal een half jaar vanaf. Maar als je het bijna continue hebt, lees dan verder.

Lysine en Arginine

In bijna alle voedingsmiddelen zit een bepaalde hoeveelheid Lysine en Arginine (natuurlijk zit er nog veel meer in, maar dat is voor nu even niet interessant). Veel mensen weten al dat je Lysine-supplementen kunt nemen als je geen koortslip wilt krijgen, maar wat veel mensen niet weten is dat het niet uitmaakt hoeveel Lysine-pillen je slikt, als je tegelijkertijd veel Arginine blijft eten. Arginine is namelijk de tegenhanger van Lysine.

 

Balans
Het gaat om de balans ;)

Toen ik een paar jaar geleden zo vaak last had van een koortslip dat het niet meer normaal was, ging ik op onderzoek. De huisarts kon me niet verder helpen, die zei letterlijk “wees maar blij dat dit je probleem is, want er zijn veel ergere dingen”. Natuurlijk mag je blij zijn als je gezondheid verder goed is, maar ik had toch iets meer verwacht van het bezoekje.

Arginine is de vijand

Zoals ik zonet al even noemde zit in bijna alle voedingsmiddelen Arginine. Arginine is één van de twintig natuurlijk voorkomende aminozuren. Je lichaam heeft het nodig, maar om een koortslip te voorkomen is het belangrijk dat je meer Lysine dan Arginine binnenkrijgt. Arginine is namelijk een ideale voedingsbodem voor virussen zoals het koortslipvirus (herpes simplex).

Heb je vaak last van een koortslip en eet je veel noten, sesamzaad, uien, champignons en chocola? Dan doe je het jezelf waarschijnlijk aan. Als voorbeeld heb ik hieronder een klein lijstje samengesteld met voedingsmiddelen en hun Lysine-Arginine ratio erbij. Bovenaan staan de meest Arginine-rijke (en dus te vermijden) producten.

 

Product Lysine (mg.) Arginine (mg.) Ratio
Walnoten 100 gr. 466 2520 0.18
Sesamzaad 150 gr. 1240 4990 0.25
Pinda's 144 gr. 1450 5050 0.29
Uien 160 gr. 90 262 0.34
Champignons 70 gr. 48 72 0.67
Dadels 83 gr. 50 55 0.91
Pompoen 245 gr. 96 96 1.00
Havermout 48 gr. 583 579 1.01
Yoghurt 227 gr. 706 237 2.98

 

yoghurt

 

Naast yoghurt als absolute winnaar met bijna drie keer zoveel Lysine als Arginine (hoera!) zijn alle zuivelproducten zeer hoog in hun Lysine-gehalte. Noten en zaden zijn heel gezond, maar bevatten veel Arginine, net als de rest van de producten met een ratio onder de 1. Een ratio van 1 is neutraal en boven de 1 ben je goed bezig om een koortslip te vermijden.

Het werkt!

Sinds ik dit weet en mijn dieet heb aangepast, merk ik een wereld van verschil! Natuurlijk heb ik nog steeds weleens een koortslip, maar zo erg als het ooit was is het absoluut niet meer. Omdat ik er zoveel baat bij heb, wil ik deze kennis graag delen. Ken je iemand die vaak een koortslip heeft, deel dit artikel. Ik neem nog even een lekker bakje yoghurt!

 

smile

Als je wilt weten of een bepaald product veel of weinig Arginine bevat, Google heeft vaak het antwoord! Mijn bron voor de exacte hoeveelheden Lysine en Arginine in dit artikel is www.aroveda.nl. Bovenstaande informatie is gebaseerd op mijn eigen bevindingen, ik heb geen medische achtergrond. Raadpleeg bij gezondheidsproblemen altijd een arts.

This article has 5 comments

  1. Wauw wat een super artikel, ik heb last van de herpes uitbraak op mijn kin.. Heel heftig ook! Ik zal zeker gaan kijken naar deze mogelijheden. Avocado is ook een heel goed ingrediënt tegen het herpes virus!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge